Dalam cadangan skim penyusunan semula tersebut, sebuah syarikat baru, Energro Berhad (Energro) sepatutnya mengambil alih status penyenaraian Omega. Skim tersebut membabitkan suntikan perniagaan baru kepada Energro, iaitu perniagaan jualan dan pengedaran kenderaan Alfa Romeo di Malaysia, susulan Perjanjian Konsesi Jualan (Perjanjian) antara Milan Auto (M) Sdn Bhd (Milan Auto) – pemegang saham yang mengawal Energro – dan Fiat Auto S.p.A Itali (Fiat Auto). Kesahihan Perjanjian tersebut merupakan aspek utama dan juga tonggak kepada kebolehlaksanaan skim penstrukturan semula tersebut. Affin, sebagai penasihat utama, telah mengemukakan kepada SC cadangan bagi skim penstrukturan semula Omega pada 31 Januari 2003.
Setelah memberikan kelulusannya pada 28 Ogos 2003, SC mendapati bahawa Perjanjian tersebut telah ditamatkan. Oleh kerana tidak wujud sebarang perniagaan utama seperti yang dikemukakan dalam skim tersebut, SC, pada 2 Ogos 2004, telah membatalkan kelulusannya.
Pihak SC telah mendapati bahawa Affin telah gagal untuk melaksanakan langkah perlu untuk mengesahkan status dan kesahihan Perjanjian dengan Fiat Auto walaupun SC telah memaklumkan penamatan Perjanjian tersebut. Affin telah sebaliknya terus bergantung kepada pengemukaan yang dibuat oleh Milan Auto dan Energro.
Di samping itu, dalam kapasitinya sebagai ejen penempatan bebas, Affin telah gagal untuk melaksanakan tanggungjawabnya malah membenarkan Milan Auto menempat secara langsung saham Energro. Ini merupakan satu pelanggaran kepada Polisi dan Garis Panduan Terbitan/Tawaran Sekuriti SC dan pelanggaran kepada syarat kelulusan SC bagi skim penstrukturan semula.
Dalam mengambil tindakan terhadap Affin, SC mengambil kira bahawa Affin, di bawah pengarahan Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif yang baru, telah mengambil langkah untuk mengurangkan risiko dengan langkah proaktif untuk memperkukuh operasi perniagaan Affin dan mewujudkan set prosedur dan garis panduan penilaian risiko dalaman.