Semakan itu dibuat bagi mengukuhkan langkah-langkah perlindungan pelabur dan membolehkan pengantara menumpukan kepada kekuatan teras pengantaraan mereka dengan menggunakan khidmat penyedia perkhidmatan luaran bagi fungsi perkhidmatan sokongan mereka. Dalam melantik penyedia perkhidmatan, pengantara dikehendaki berhati-hati dan melaksanakan ketekunan wajar dalam proses pemilihan, berdasarkan kebolehan penyedia perkhidmatan melaksanakan tugasnya secara efisien tanpa menjejaskan kepentingan pelanggan. Pengantara mestilah juga menunjukkan pengawalan yang digunakan untuk pemantauan berterusan serta menilai kualiti perkhidmatan dan tatalaku penyedia perkhidmatan tersebut. Penilaian ini mesti disahkan secara berkala oleh juruaudit dalaman atau luaran.
Menggunakan khidmat luaran bagi fungsi yang dianggap penting (seperti audit dalaman, pengurusan risiko, pematuhan, perakaunan dana dan penjagaan rekod pemegang unit) masih lagi tertakluk kepada kelulusan SC atau Bursa Malaysia. Fungsi lain seperti sumber manusia dan kewangan, tidak lagi memerlukan kelulusan SC atau Bursa Malaysia.
Dalam mewujudkan persekitaran urusan yang lebih mesra dan cekap bagi aktiviti pengantaraan, Garis Panduan tersebut turut membenarkan pengantara mendapatkan perkhidmatan luar daripada penyedia perkhidmatan asing. Bagi memastikan penggunaan khidmat luar itu tidak menghalang usaha pengawasan SC, buku dan rekod yang disimpan di luar pesisir mestilah boleh diakses sepenuhnya apabila diminta oleh SC.
Garis panduan semakan semula itu, bersama-sama satu set soalan lazim, boleh diperoleh di sini.