Pemantapan Tadbir Urus Korporat

Perkembangan terkini dalam tadbir urus korporat di Malaysia mencerminkan komitmen yang kukuh untuk meningkatkan ketelusan, akauntabiliti dan kemampanan dalam kalangan PLC dan PMKS. Komitmen ini terbukti melalui pelbagai inisiatif kawal selia dan dasar yang bertujuan untuk memupuk keterbukaan yang lebih besar dalam amalan korporat, yang meningkatkan aliran maklumat kepada pihak berkepentingan dan menggalakkan kepercayaan dalam persekitaran perniagaan.

Mesyuarat Agung

Pada Ogos 2024, SC memperkenalkan dasar yang mewajibkan PLC mengadakan mesyuarat agung hibrid atau fizikal bermula 1 Mac 2025. Keputusan ini berpunca daripada keperluan untuk memastikan libat urus yang bermakna antara lembaga pengarah dan syarikat dengan pemegang saham mereka sekurang-kurangnya sekali setahun, bagi meningkatkan akauntabiliti dan ketelusan dalam interaksi dengan pemegang saham. Walaupun mesyuarat maya sepenuhnya memainkan peranan penting semasa pandemik, peralihan kembali kepada mesyuarat hibrid atau fizikal dilihat sebagai langkah penting untuk melindungi hak pemegang saham dan menggalakkan libat urus yang lebih berkesan.

Dasar ini diperkenalkan selepas selesai kajian penandaarasan yang dijalankan oleh SC mengenai amalan dari jurisdiksi yang berkaitan, libat urus dengan PLC Malaysia terpilih, dan analisis maklum balas yang diterima oleh SC daripada pelabur tempatan dan global, yang secara amnya menyatakan kegemaran mereka terhadap mesyuarat hibrid atau fizikal kerana ia memudahkan libat urus yang lebih bermakna bagi pemegang saham.

Pemantau Tadbir Urus Korporat 2024

Pada 4 November 2024, SC mengeluarkan Pemantauan Tadbir Urus Korporat 2024 (CG Monitor 2024) yang menyediakan kemas kini mengenai penggunaan Kod Tadbir Urus Korporat Malaysia 2021 (MCCG 2021) oleh syarikat tersenarai awam berdasarkan pendedahan dalam laporan Tadbir Urus Korporat mereka. Edisi 2024 CG Monitor melihat penggunaan MCCG, berdasarkan maklumat dalam Laporan CG yang dikeluarkan oleh PLC untuk tahun kewangan berakhir 2022 dan 2023.

CG Monitor 2024 menyediakan pemerhatian terperinci tentang amalan terbaik terpilih dalam MCCG 2021. Ini termasuk amalan terbaik yang diperkenalkan dalam kemas kini MCCG 2021, terutamanya yang berkaitan dengan kemampanan. Ia juga menyerlahkan amalan Step Up (Amalan Yang Dipertingkatkan) dan amalan terbaik yang telah diterima pakai oleh 60% atau kurang PLC. Amalan ini dikategorikan sebagai amalan dengan ‘Penggunaan Rendah’.

CG Monitor 2024 juga termasuk dua artikel khas; oleh Profesor Mak Yuen Teen bertajuk ‘Amalan Tadbir Urus Korporat di Malaysia Terus Bertambah Baik’ dan oleh Institut Pengarah Korporat Malaysia bertajuk ‘Memperbaiki Pendedahan Lembaga dan Ganjaran Pengurusan Kanan’.

Sorotan Utama

  • Daripada 48 amalan terbaik MCCG, 30 mempunyai tahap penerimaan melebihi 90%.
  • Sehingga 1 Oktober 2024, 67% daripada PLC mempunyai lembaga pengarah yang terdiri daripada sekurang-kurangnya 50% Pengarah Bebas Bukan Eksekutif (INED). Walau bagaimanapun, dalam kalangan 261 PLC yang diketuai oleh Pengerusi Eksekutif, hanya 60% mempunyai komposisi lembaga pengarah dengan sekurang-kurangnya 50% INED. Situasi ini menyerlahkan keperluan usaha berterusan untuk meningkatkan pengawasan bebas yang lebih kukuh dalam lembaga ini, sekali gus menunjukkan perlunya penambahbaikan selanjutnya bagi memastikan pengawasan bebas yang lebih berkesan.
  • Penggunaan had tempoh sembilan tahun untuk Pengarah Bebas (INED) menunjukkan peningkatan, dengan 18% daripada PLC (165 PLC) telah melaksanakan amalan terbaik ini. Selain itu, pergantungan pada proses pengundian dua peringkat untuk mengekalkan INED sehingga had 12 tahun telah menurun dengan ketara, daripada 96 PLC pada tahun 2023 kepada 37 PLC pada tahun 2024. Perubahan ini mencerminkan peralihan positif ke arah amalan tadbir urus yang lebih baik. Walau bagaimanapun, masih terdapat ruang untuk penambahbaikan kerana sebilangan besar syarikat terus mengekalkan INED sehingga had 12 tahun. PLC digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan Penyumberan dan Penempatan Pengarah oleh Institut Pengarah Korporat Malaysia (ICDM), yang menyediakan kumpulan lebih daripada 1,000 individu yang bersedia untuk menggalas peranan sebagai ahli lembaga.
  • Penyertaan wanita dalam lembaga pengarah (WOB) terus meningkat, dengan wanita memegang 1,936 jawatan lembaga pengarah, mewakili 27% daripada semua peranan lembaga pengarah di seluruh PLC. Bagaimanapun, 39 daripada 100 PLC teratas masih belum mencapai sasaran 30% WOB.
  • Pada tahun 2024, lebih 50% PLC menjalankan AGM mereka secara maya atau dalam format hibrid, satu amalan yang terbukti berkesan semasa pandemik. Walau bagaimanapun, dengan mandat untuk mesyuarat agung dijalankan secara fizikal atau dalam format hibrid berkuat kuasa pada 1 Mac 2025, PLC mesti beralih sepenuhnya kepada format ini. Anjakan ini bertujuan untuk meningkatkan libat urus pemegang saham dan memupuk tadbir urus yang lebih kukuh dengan membolehkan penyertaan dan interaksi yang lebih bermakna antara pemegang saham dan lembaga pengarah.
  • Amalan terbaik berkaitan kemampanan telah diperkenalkan pada MCCG 2021, dan sejak itu, terdapat peningkatan ketara dalam penggunaan amalan ini. Lebih daripada 96% syarikat telah menerima pakai amalan berkaitan kemampanan pada tahun 2023, yang menumpukan pada tanggungjawab lembaga pengarah dan pengurusan dalam pengawasan kemampanan, komunikasi mengenai strategi dan sasaran kemampanan dengan pihak berkepentingan, serta memastikan lembaga pengarah kekal dimaklumkan tentang pembangunan berkaitan kemampanan. Walau bagaimanapun, CG Monitor menekankan bahawa PLC perlu menambah baik penyepaduan metrik kemampanan ke dalam penilaian prestasi kedua-dua lembaga pengarah dan pengurusan kanan. NSRF akan memainkan peranan penting dalam mewujudkan pendedahan berkaitan kemampanan yang konsisten selaras dengan piawaian antarabangsa. Inisiatif PACE akan terus menyokong syarikat dengan menyediakan sumber, panduan dasar dan program pembinaan kapasiti untuk meningkatkan pelaporan dan tadbir urus kemampanan.

Pengawasan Tadbir Urus Korporat (CG Watch) 2023

Pada 12 Jun 2024, Persatuan Tadbir Urus Korporat Asia (ACGA), dengan kerjasama CLSA Ltd, mengeluarkan laporan Bahagian ASEAN bagi Tadbir Urus Korporat (CG) Watch 2023, bertajuk ‘Spectrum of Standards: Regulators Set the Tone on CG Progress’. CG Watch 2023 adalah berdasarkan penilaian tadbir urus korporat dwitahunan ACGA terhadap amalan tadbir urus korporat merentas 12 pasaran Asia Pasifik. Malaysia mengekalkan kedudukan kelimanya dan diiktiraf atas kemajuan berterusannya dalam beberapa bidang tadbir urus utama. Australia mendahului ranking, diikuti Jepun, Singapura dan Taiwan.

Negara dinilai dalam tujuh kategori. Malaysia mendapat tempat pertama dalam kategori juruaudit dan pengawal selia audit, mempamerkan kekuatan rangka kerja pengawasan auditnya di seluruh rantau ini. ACGA mengiktiraf bahawa AOB memainkan peranan penting melalui pemeriksaan berkala, penerbitan hasil penguatkuasaan, dan meneraju inisiatif utama seperti Petunjuk Kualiti Audit.

Malaysia juga menduduki tempat kedua dalam kategori Peraturan CG dan Syarikat Tersenarai, menunjukkan keberkesanan inisiatif seperti peraturan lembaga pengarah satu wanita dan latihan kemampanan mandatori untuk pengarah. Laporan itu juga mengenal pasti bidang untuk dipertingkatkan lagi, termasuk pendedahan imbuhan untuk pengarah dan mengukuhkan libat urus pelabur. SC akan terus memberi tumpuan kepada bidang ini, berusaha ke arah penjajaran selanjutnya dengan piawaian antarabangsa.

Mitigating Systemic Risks And Promoting Financial Stability

Enhanced Risk Governance Framework

In 2021, the SC-wide risk governance framework was enhanced as part of an overall initiative to have an effective integrated and predictive risk surveillance to maintain regulatory agility.

The structured risk governance framework integrated the wider spectrum of risks such as technology, cyber and conduct risk at the SC’s Systemic Risk Oversight Committee (SROC) and Accounting, Market and Corporate Surveillance Committee (ACMS).


Intensified surveillance

The SC continued to intensify its surveillance of systemic risk to maintain market resilience and stability. Regular SROC engagements were held to deliberate concerns emanating from various segments across the capital market. Domestic equity and bond market, foreign fund flows and trade participation continued to be monitored closely for potential stress points. 

In addition, measures and economic stimulus packages introduced by the government to weather the impact of COVID-19, market trading conduct and the financial position of listed companies were among the focus areas for discussion.


Thematic assessments

The SC also conducted thematic assessments covering investors’ fund flows, the position of firms, and policy decisions to ascertain the possible impact on the capital market. In 2021, the SC reviewed and enhanced its crisis indicators on potential emerging risks in the
capital market. 

The enhanced crisis indicators provided a reference point for escalation to SROC when the identified indicators and triggers materialised and ensured prompt response to manage and prevent any issues of concern that might lead to a systemic crisis.


Joint regulatory discussions

In 2021, the SC conducted frequent joint regulatory discussions with other authorities such as Bank Negara Malaysia (BNM) and Labuan Financial Services Authority (Labuan FSA) to identify systemic risk concern areas within the financial and capital markets in Malaysia.


Monitoring of various components of the capital market

The SC continued its efforts to undertake a methodological and integrated approach to ensure any potential systemic risk was being monitored, mitigated, or managed. Figure 1 highlights the findings from the following risk assessments on the various components of the capital market.

Pautan Berkaitan
© Hakcipta Suruhanjaya Sekuriti Malaysia | Hubungi KamiPenolak Tuntutan | Paparan laman yang lebih baik dengan resolusi minimum 1280x1024

Ikuti kami di: 

Ooops!
Generic Popup