Selaras dengan objektif Rangka Kerja Ekonomi MADANI (Ekonomi MADANI) untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang lebih besar, keterangkuman dan kemampanan, pembiayaan ECF dan P2P terus memainkan peranan penting dalam menyokong keperluan pembiayaan perniagaan di Malaysia dengan menyediakan akses yang dipertingkatkan kepada pembiayaan alternatif. Akses ini penting untuk memupuk daya tahan dan pertumbuhan perniagaan, memandangkan kepentingannya kepada ekonomi negara.
Sehingga Disember 2024, kedua-dua pembiayaan ECF dan P2P telah memudahcara pembiayaan lebih RM9 bilion yang memanfaatkan lebih 20,000 perniagaan merentas pelbagai aktiviti perniagaan. Pada tahun 2024, jumlah dana yang dikumpul mencatat pertumbuhan 18% dengan mencecah RM2.6 bilion [2023: RM2.2 bilion].
Sumbangan pembiayaan ECF dan P2P patuh Syariah kepada jumlah dana yang diperoleh terus meningkat, mencerminkan peningkatan permintaan untuk pilihan pembiayaan Islam. Pada tahun 2024, pembiayaan patuh Syariah menyumbang 30% daripada jumlah dana yang diperoleh berjumlah RM787.6 juta, berbanding 24% (RM524.8 juta) pada tahun 2023. Pertumbuhan ini didorong terutamanya oleh pasaran pembiayaan P2P.
Perniagaan di luar Lembah Klang secara konsisten memanfaatkan pembiayaan ECF dan P2P bagi memenuhi keperluan kewangan mereka. Pada tahun 2024, 33% daripada perniagaan yang telah mengumpul dana melalui platform pembiayaan ECF dan P2P terletak di luar Lembah Klang [2023: 36%], dengan jumlah dana yang diperoleh secara kolektif berjumlah RM856.6 juta. Perkembangan ini menyerlahkan peranan pembiayaan alternatif dalam menggalakkan keterangkuman kewangan serta menyokong pertumbuhan ekonomi di luar Lembah Klang.
Terutamanya sektor pertanian, telah menyaksikan pertumbuhan yang ketara dalam jumlah yang diperoleh melalui pembiayaan ECF dan P2P. Pertumbuhan ini sejajar dengan usaha untuk menyokong agenda keterjaminan makanan negara dengan menyalurkan dana kritikal kepada perniagaan pertanian. Pada tahun 2024, sektor itu memperoleh RM24.2 juta, peningkatan dua kali ganda daripada RM12.6 juta pada tahun 2023, menunjukkan peningkatan minat dalam pelaburan pertanian sebagai keutamaan negara.
Pada tahun 2024, penurunan sebanyak 5% telah dicatatkan dalam jumlah penyertaan pelabur keseluruhan berbanding tahun 2023. Di sebalik trend ini, pelaburan institusi menunjukkan daya tahan, meningkat sebanyak 23% untuk mencapai RM1.6 bilion. Ini menunjukkan bahawa pelabur institusi semakin menyedari potensi pembiayaan alternatif dalam menawarkan kepelbagaian portfolio pelaburan. Memupuk penyertaan pelabur institusi yang lebih besar boleh membawa perubahan kepada pasaran pembiayaan ECF dan P2P. Walaupun hanya terdiri daripada 2% pelabur ECF dan P2P, pelabur institusi merupakan 60% daripada jumlah nilai pelaburan keseluruhan dalam pasaran ECF dan P2P pada tahun 2024.
Sebagai sebahagian daripada evolusi yang berterusan landskap pembiayaan alternatif, usaha pada tahun 2024 tertumpu pada pengembangan ke segmen pasaran baharu dan meningkatkan penyertaan pelabur, sejajar dengan Pelan Hala Tuju 5 Tahun PMKS dan MTC SC.
Mitigating Systemic Risks And Promoting Financial Stability
Enhanced Risk Governance Framework
In 2021, the SC-wide risk governance framework was enhanced as part of an overall initiative to have an effective integrated and predictive risk surveillance to maintain regulatory agility.
The structured risk governance framework integrated the wider spectrum of risks such as technology, cyber and conduct risk at the SC’s Systemic Risk Oversight Committee (SROC) and Accounting, Market and Corporate Surveillance Committee (ACMS).
Intensified surveillance
The SC continued to intensify its surveillance of systemic risk to maintain market resilience and stability. Regular SROC engagements were held to deliberate concerns emanating from various segments across the capital market. Domestic equity and bond market, foreign fund flows and trade participation continued to be monitored closely for potential stress points.
In addition, measures and economic stimulus packages introduced by the government to weather the impact of COVID-19, market trading conduct and the financial position of listed companies were among the focus areas for discussion.
Thematic assessments
The SC also conducted thematic assessments covering investors’ fund flows, the position of firms, and policy decisions to ascertain the possible impact on the capital market. In 2021, the SC reviewed and enhanced its crisis indicators on potential emerging risks in the
capital market.
The enhanced crisis indicators provided a reference point for escalation to SROC when the identified indicators and triggers materialised and ensured prompt response to manage and prevent any issues of concern that might lead to a systemic crisis.
Joint regulatory discussions
In 2021, the SC conducted frequent joint regulatory discussions with other authorities such as Bank Negara Malaysia (BNM) and Labuan Financial Services Authority (Labuan FSA) to identify systemic risk concern areas within the financial and capital markets in Malaysia.
Monitoring of various components of the capital market
The SC continued its efforts to undertake a methodological and integrated approach to ensure any potential systemic risk was being monitored, mitigated, or managed. Figure 1 highlights the findings from the following risk assessments on the various components of the capital market.