Penguatkuasaan

SC menggunakan pelbagai instrumen penguatkuasaan untuk menanggani pelanggaran undang-undang sekuriti, untuk memupuk tatalaku yang baik dan tingkah laku yang berlandaskan undang-undang dalam kalangan peserta pasaran modal serta memastikan pencegahan yang dipercayai.


jadual 21
Hasil utama penguatkuasaan

Hasil utama

2023 2022
Penyiasatan awal

Bilangan kes yang dikaji untuk tindakan penguatkuasaan

43

35

Bilangan kesalahan yang disemak semula 76 53
Penyiasatan
Bilangan siasatan yang dimulakan 19 13
Bilangan siasatan yang aktif 55 49
Bilangan serbuan yang dijalankan 10 lokasi 2 lokasi
Tindakan jenayah
Tindakan jenayah baru yang dimulakan 2 individu (melibatkan 12 pertuduhan) 6 individu (melibatkan 47 pertuduhan)
Bilangan tindakan jenayah yang selesai tanpa rayuan tertangguh 7 (melibatkan 14 individu) 3 (melibatkan 5 individu)
Bilangan kes jenayah yang masih berterusan 21 (melibatkan 32 individu) 21 (melibatkan 33 individu)
Bilangan individu yang disabit kesalahan/sabitan disahkan 5 10
Hukuman penjara yang dijatuhkan Satu hari hingga tiga tahun Satu hari hingga dua tahun
Jumlah nilai denda yang dikenakan oleh Mahkamah RM8.675 juta RM12.958 juta
Kompaun
Bilangan kompaun yang dikeluarkan 2 (melibatkan 2 individu) 6 (melibatkan 5 individu)
Jumlah kompaun yang dikenakan RM269,900 RM16 million
Tindakan Sivil
Bilangan tindakan sivil yang dimulakan termasuk pengeluaran Surat Tuntutan 15 8
Bilangan tindakan sivil yang selesai 3 (melibatkan 15 defendan) 3 (melibatkan 3 defendan)
Bilangan kes sivil yang masih berterusan 11 (melibatkan 21 defendan) 15 (melibatkan 23 defendan)
Bilangan tindakan sivil yang berjaya selesai 3 (melibatkan 15 defendan) 3 (melibatkan 3 defendan)
Jumlah nilai denda sivil yang dikenakan oleh Mahkamah RM4,813,123 RM33,741,544
Penyelesaian kawal selia
Bilangan penyelesaian kawal selia (sebelum permulaan sebarang tindakan mahkamah) 6 (melibatkan 6 individu) 6 (melibatkan 6 individu)
Jumlah diperolehi semula RM13.83 million RM4.58 million
Pengembalian wang
Bilangan pelabur menerima pengembalian wang 119 284
Amaun pengembalian wang RM301,208 RM1,532,294.70
Tindakan Pentadbiran    

Bilangan sekatan yang dikenakan:

  • Penalti
  • Teguran
  • Arahan

140

(44)
(80)
(16)

118

(39)
(72)
(4)

Jumlah nilai penalti yang dikenakan RM19.530 juta RM11.999 juta
Notis Pelanggaran
Bilangan Notis Pelanggaran dikeluarkan 124 76
Berikutan pemantauan, penyeliaan, dan aduan aktif SC, pelbagai pelanggaran undang-undang sekuriti telah disemak bagi tahun 2023. 41% daripada kesalahan tersebut berkaitan dengan keutamaan penguatkuasaan SC iaitu pelanggaran penzahiran, penipuan sekuriti, dan aktiviti tidak berlesen (Jadual 22).

Oleh itu, usaha penyiasatan SC terus tertumpu pada kes yang berkaitan dengan kesalahan melibatkan aktiviti tidak berlesen, penipuan sekuriti, dan pelanggaran penzahiran, yang membentuk lebih daripada 50% daripada penyiasatan yang dimulakan pada 2023.
jadual 22
Pelanggaran undang-undang sekuriti yang disemak

Jenis kesalahan

Bil. pelanggaran yang disemak

Pelanggaran berkaitan penzahiran

14

Pelanggaran Garis Panduan LOLA SC
14
Penipuan sekuriti 12
12
Salah laku korporat*
8
Pelanggaran Peraturan, Arahan atau Keperluan Penyenaraian Bursa
5
Aktiviti tidak berlesen
5
Pelanggaran SICDA
4
Pelanggaran Garis Panduan SC yang lain#
4
Pelanggaran Panduan Pelesenan SC/Syarat Pelesenan
3
Manipulasi pasaran
2
Persubahatan
2
Ketidakpatuhan terhadap Notis Pegawai Penyiasat
2
Dagangan orang dalam
1
JUMLAH 76

* Pelanggaran s.317A CMSA sahaja.

# Guidelines on the Registration of Venture Capital and Private Equity Corporations and Management Corporations, Guidelines on Advertising for Capital Market Products and Related Services, Guidelines on Conduct for Capital Market Intermediaries dan Guidelines on Sales Practices of Unlisted Capital Market Products.

  • Butiran Kes Siasatan Aktif SC

    SC kekal meneruskan usaha siasatannya. Selain serbuan yang dilakukan di 10 lokasi pada 2023. SC menggunakan pelbagai kaedah dan alatan dalam pengumpulan bukti untuk menubuhkan undang-undang sekuriti bagi pelanggaran sedang disiasat. Secara amnya, SC menerima kerjasama baik daripada pihak yang terlibat dalam penyiasatan.

    Sehingga 31 Disember 2023, perincian 55 kes siasatan aktif mengikut jenis kesalahan dinyatakan dalam Carta 1.

    Proses penyiasatan SC memastikan bahawa aktiviti penyiasatan dijalankan secara teliti, objektif, dan berkesan mengikut proses yang betul. Pada tahun 2023, lebih daripada 1,600 notis dikeluarkan untuk memaksa individu dan entiti untuk hadir dihadapan Pegawai Penyiasat SC untuk pemeriksaan atau mengeluarkan dokumen dan maklumat tertentu kepada Pegawai Penyiasat SC, bagi tujuan pengumpulan fakta dan bukti. Siri serbuan juga telah dijalankan di pelbagai lokasi di Malaysia untuk memudahkan siasatan yang sedang berjalan bagi beberapa kes. Butiran lanjut boleh dilihat dalam Rajah 2.
  • Mengurangkan Risiko Pengubahan Wang Haram

    Pada 2023, SC mengambil langkah di bawah AMLATFPUAA, untuk membeku dan merampas wang tunai dan saham berjumlah kira-kira RM100 juta, yang disyaki merupakan hasil daripada aktiviti haram. Tindakan ini merupakan sebahagian daripada siasatan pengubahan wang haram yang berterusan, dan pembekuan serta perampasan dana tersebut bertujuan untuk mencegah pelesapan dana sementara siasatan masih berterusan.
  • Memanfaatkan Unit Forensik Digital SC

    Peningkatan penggunaan komunikasi digital dan peranti digital sememangnya telah meningkatkan kesukaran penyiasatan jenayah sekuriti oleh SC. Sejurus penubuhan unit Forensik Digital (DF) dalaman SC pada tahun 2020, terdapat peningkatan yang ketara dalam memperoleh dan pemeliharaan bukti digital dengan pantas. Dengan peningkatan teknologi mudah alih, SC telah berterusan melabur dalam alat forensik mudah alih yang memudahkan pengeluaran yang cekap serta alat e-Discovery untuk melakukan analisis mendalam terhadap jumlah data besar yang diekstrak daripada bukti digital, untuk mempercepat proses pengenalpastian dan pengumpulan bukti.

    Pada 2023, unit DF telah memelihara bukti dari 351 sumber digital termasuk dari sumber fizikal (komputer, telefon mudah alih, dan tablet) serta sumber dalam talian (akaun e-mel dan cloud storage). Sebahagian besar bukti digital diekstrak dan dipelihara di tempat sejurus pengenalpastian. Pemeliharaan bukti digital seperti e-mel dan mesej teks adalah penting untuk menetapkan modus operandi aktiviti jenayah yang melibatkan penipuan sekuriti, kelakuan salah korporat, dan pelanggaran pendedahan. Integrasi kemampuan forensik digital meningkatkan kecekapan penyiasatan dengan memudahkan analisis bukti digital yang dipelihara dalam kes-kes jenayah.
  • Kerjasama yang Efektif dengan Agensi Penguatkuasaan Undang-Undang Lain dan Pihak Berkuasa Kawal Selia Asing

    Kerjasama dengan agensi penguatkuasaan undangundang lain adalah sangat penting bagi SC untuk menjalankan fungsi pengawalseliaannya. SC bekerjasama rapat dengan agensi penguatkuasaan lain dan pihak berkuasa pengawalseliaan dalam Malaysia, dalam usahanya untuk bekerjasama dan mengumpul bukti bagi tujuan menetapkan pelanggaran yang disiasat di bawah undang-undang sekuriti. Ini termasuk antara lain, Polis Diraja Malaysia, BNM, dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
    jadual 23
    Permintaan bantuan penyiasatan kepada ahli IOSCO

    Bidang kuasa

    Bilangan permohonan

    Hong Kong

    9

    Singapore
    6
    Australia
    3
    United Kingdom
    3
    British Virgin Island
    2
    United States
    2
    Canada
    1
    Denmark
    1
    Ireland
    1
    Japan
    1
    Pakistan
    1
    JUMLAH 30

    Untuk kes yang melibatkan penyiasatan lintas sempadan, SC utamanya menggunakan Memorandum persefahaman dua hala IOSCO (IOSCO MMOU) untuk tujuan mengumpul maklumat dan/atau bukti dalam bidang kuasa masingmasing. Pada tahun 2023, SC membuat 30 permintaan bantuan penyiasatan kepada 11 pihak berkuasa kawal selia asing (Jadual 23). Kebanyakan permintaan ini dibuat untuk mencari bantuan dalam mendapatkan bukti dokumentari seperti dokumen perbankan dan dokumen berkaitan dengan transaksi sekuriti, serta merakam kenyataan dari saksi yang berada di luar negara. Dokumen dan pernyataan tersebut adalah penting dalam penyiasatan SC untuk membantu mengenal pasti pemilik dan penguasa yang mendapat manfaat bagi transaksi perbankan dan sekuriti. Ini amat penting dalam kes yang melibatkan jenayah dagangan orang dalam dan manipulasi pasaran.

    Sebaliknya, SC juga memberikan bantuan penyiasatan kepada ahli IOSCO. Pada 2023, SC membantu tiga pihak berkuasa kawal selia asing, dalam mengumpul maklumat dan/atau dokumen yang diperlukan bagi tujuan penyiasatan mereka yang berterusan.
  • Ongoing Criminal and Civil Cases at Various Courts

    Sebagai tambahan kepada usaha berterusan penguatkuasaan jenayah SC yang dijalankan dengan persetujuan pihak Pendakwa Raya, SC memulakan 15 tindakan sivil (termasuk pengeluaran surat tuntutan) bagi tahun 2023. Selain itu, jumlah pengembalian dan penalti sivil yang diperoleh SC pada tahun 2023 berjumlah RM18.6 juta, dan akan digunakan mengikut undang-undang yang merangkumi pembayaran pampasan terhadap pelabur yang terkesan. Jumlah yang dikembalikan oleh SC pada 2023 melalui tindakan penguatkuasaan sivilnya mewakili peningkatan sebanyak tiga kali ganda melebihi daripada tahun 2022 yang berjumlah RM13.38 juta (Jadual 21).

    Bagi 2023, terdapat 32 kes berterusan di mahkamah pada peringkat pertama atau peringkat rayuan, melibatkan 53 individu seperti yang disenaraikan dalam Jadual 24. Jenis kes ini merangkumi kelakuan salah korporat, dagangan orang dalam, penipuan sekuriti, manipulasi pasaran, aktiviti tidak berlesen serta kesalahan pengubahan wang haram.
    jadual 24
    Kes jenayah dan sivil yang sedang berjalan

    Jenis tindakan

    Mahkamah Bilangan kes Bilangan individu

    Tindakan Jenayah

    Mahkamah Sesyen

    8 13
    Mahkamah Tinggi 7 10
    Mahkamah Rayuan 6 9
    Tindakan Sivil Mahkamah Tinggi 9 19
    Mahkamah Rayuan 1 1
    Mahkamah Persekutuan 1 1
  • Usaha untuk Mengembalikan Wang Kepada Pelabur

    SC tetap komited dalam melindungi pelabur. Lanjutan daripada kejayaan SC dalam tuntutan sivil dan penyelesaian kawal selia, SC telah mengembalikan wang kepada 119 pelabur pada 2023 yang berjumlah RM301,208. Selain itu, sejumlah RM4,586,915.35 telah dikenal pasti bagi pengembalian wang yang melibatkan 658 pelabur.
  • Sorotan Kejayaan Kes Penguatkuasaan SC

    Bekas jurubank pelaburan perdaya 10 pelabur dengan sekuriti yang tidak wujud

    Pada 29 Mac 2023, Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman ke atas Chua Yi Fuan (Charles) atas satu pertuduhan penipuan sekuriti dengan mempertimbangkan 16 pertuduhan penipuan sekuriti lain, yang kesemuanya merupakan kesalahan di bawah seksyen 179(b) CMSA. Charles mengaku bersalah dan dihukum penjara selama tiga tahun serta dikenakan denda sebanyak RM1 juta, di mana kegagalannya membayar denda akan menyebabkan hukuman penjara selama 12 bulan.

    17 pertuduhan penipuan sekuriti yang dihadapi oleh Charles adalah kerana memperdaya 10 pelabur dengan membuat mereka percaya yang kononnya mereka sedang melabur dalam skim pelaburan yang tidak wujud melibatkan langganan sekuriti yang tidak wujud, yang menyebabkan 10 pelabur menanggung kerugian sebanyak RM1,738,292.

    Baca selanjutnya di siaran media ‘Bekas Jurubank Pelaburan Dipenjara Tiga Tahun Kerana Memperdaya Pelabur’.

    Pengembalian RM2.36 juta kerana dagangan orang dalam

    Pada 13 April 2023, SC berjaya membuktikan kes dalam tuntutan sivil terhadap Toh Kai Fatt (Toh) atas kesalahan dagangan orang dalam. Mahkamah Tinggi memerintahkan Toh untuk membayar sejumlah RM2.36 juta, yang merupakan jumlah yang sama dengan tiga kali keuntungan yang diperolehnya sebagai hasil daripada dagangan orang dalam, untuk membayar penalti sivil sebanyak RM250,000 kepada SC, dan melarangnya daripada menjadi pengarah mana-mana syarikat yang awam tersenarai selama lima tahun. Toh juga dilarang daripada melakukan perdagangan dalam mana-mana sekuriti selama lima tahun.

    Bacaan lanjut di siaran media ‘SC Menang Saman Sivil Dagangan Orang Dalam.

    Sabitan dan hukuman kerana gagal hadir di hadapan Pegawai Penyiasatan SC disahkan oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan

    Amirruddin Nin

    Pada 28 Jun 2023, Mahkamah Tinggi mengesahkan Pensabitan dan hukuman terhadap Amirruddin Nin (Amirruddin) atas satu pertuduhan di bawah seksyen 32(8)(a) AMLATFPUAA kerana gagal mematuhi arahan bertulis untuk hadir di hadapan Pegawai Penyiasat SC pada 2017. Mahkamah Tinggi juga mengesahkan hukuman penjara satu hari dan denda sebanyak RM100,000 bagi pertuduhan tersebut. Walau bagaimanapun, Mahkamah Tinggi menolak pengesahan sabitan dan hukuman bagi dua dan tiga pertuduhan berserta denda harian sebanyak RM2,000 yang dikenakan oleh Mahkamah Sesyen.

    Pada asalnya, SC menuduh Amirruddin dengan tiga pertuduhan pada 19 Februari 2020 di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. Selepas perbicaraan penuh, Mahkamah Sesyen menghukum Amirruddin atas ketigatiga pertuduhan dan menjatuhkan hukuman penjara satu hari, denda RM100,000 bagi setiap daripada tiga pertuduhan tersebut, dan juga mengenakan denda harian sebanyak RM2,000 selama 979 hari bagi kesalahan berterusan.

    Baca selanjutnya mengenai kemas kini pendakwaan jenayah SC pada 2023.

    Ong Kar Kian

    Pada 11 September 2023, Mahkamah Rayuan mengesahkan hukuman ke atas Ong Kar Kian atas tiga pertuduhan di bawah seksyen 32(8)(a) AMLATFPUAA kerana gagal mematuhi arahan bertulis untuk hadir di hadapan Pegawai Penyiasat SC pada 2018. Mahkamah Rayuan juga mengesahkan hukuman penjara satu hari dan denda sebanyak RM25,000 bagi setiap pertuduhan. Walau bagaimanapun, Mahkamah Rayuan mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk menolak denda harian sebanyak RM1,500 yang dikenakan oleh Mahkamah Sesyen.

    Pada asalnya, SC menuduh Ong Kar Kian dengan tiga pertuduhan pada 10 Disember 2020 di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. Pada akhir kes pembelaan, hakim Mahkamah Sesyen menghukum Ong Kar Kian dan menjatuhkan hukuman penjara satu hari, denda RM25,000 bagi setiap pertuduhan dan juga mengenakan denda harian sebanyak RM1,500 selama 673 hari bagi kesalahan berterusan. Jumlah denda yang dikenakan adalah RM1,084,500.

    Baca selanjutnya di siaran media ‘Mahkamah Rayuan Mengekalkan Sabitan Dan Hukuman Penjara Bekas Akauntan Kumpulan Media Asia’

    Menjalankan Aktiviti Pengurusan Dana Tanpa Lesen

    Muhamad Fadzli Jamaludin

    Pada 9 November 2023, Muhamad Fadzli Jamaludin (Fadzli) dikenakan dengan jumlah keseluruhan tiga pertuduhan di bawah seksyen 58(1) CMSA kerana mengaku menjalankan perniagaan dalam aktiviti dikawal selia pengurusan dana tanpa memegang CMSL. Kesalahan yang didakwa berlaku antara November 2018 dan April 2020 di Kuala Lumpur dan Melaka.

    Baca selanjutnya di siaran media ‘SC Kenakan Pertuduhan Terhadap Bekas Pengarah Syarikat Aktiviti Pasaran Modal Tidak Berlesen’

    Seterusnya pada 29 November 2023, Fadzli dituduh dengan jumlah keseluruhan sembilan pertuduhan pengubahan wang haram di bawah seksyen 4(1)(b) AMLATFPUAA kerana menerima hasil daripada aktiviti haram yang melibatkan lebih dari RM1.23 juta antara Ogos 2018 dan April 2020.

    Aktiviti haram tersebut berkaitan dengan aktiviti pengurusan dana tanpa lesen oleh Fadzli. Baca selanjutnya di siaran media ’SC Kenakan Pertuduhan Terhadap Bekas Pengarah Syarikat Kerana Kesalahan Pengubahan Wang Haram Melibatkan Lebih RM1.23 Juta

    Penyingkiran ACE Holdings Bhd sebagai Pengawal Apex Securities Bhd

    Pada 23 November 2023, SC memuktamadkan tindakan sivilnya terhadap Apex Securities Bhd (Apex Securities) dan Apex Equity Holdings Bhd (Apex Equity) di Mahkamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur melalui persetujuan penghakiman antara semua pihak. Syaratsyarat penting bagi persetujuan penghakiman adalah bahawa tiada individu yang mempunyai sebarang interaksi dan/atau hubungan dengan ACE Holdings Bhd (ACE) atau mana-mana syarikat berkaitan dengan ACE yang boleh dilantik ke Lembaga Pengarah Apex Equity.

    SC telah memulakan tindakan sivil untuk menyingkirkan ACE sebagai pengawal (dalam pengertian Seksyen 60(7) (b) dan/atau (c) CMSA) Apex Securities, pemegang CMSL. Apex Equity ialah syarikat induk Apex Securities.

    SC berpandangan bahawa ACE adalah tidak sesuai dan wajar untuk menjadi pengawal Apex Securities kerana ACE telah dikenakan sekatan pentadbiran oleh SC pada 11 Disember 2018, kerana mengeluarkan Memorandum Maklumat yang mengandungi maklumat palsu atau mengelirukan.

    Semasa tindakan sivil itu, ACE telah melepaskan keseluruhan pegangan sahamnya dalam Apex Equity dan individu utama yang dipertikaikan SC adalah calon yang dikaitkan dengan ACE, dan telah tidak lagi kekal sebagai Lembaga Pengarah Apex Equity.

    Tindakan penguatkuasaan SC menunjukkan komitmen SC untuk memastikan pematuhan ketat yang bersesuaian serta wajar dalam mengawal pemegang CMSL.
  • Memanfaatkan Tindakan Pentadbiran SC

    Selain daripada memulakan tindakan jenayah atau sivil, SC juga memanfaatkan kuasanya di bawah undangundang untuk tindakan pentadbiran, yang menyediakan satu spektrum penuh sekatan dan pemulihan terhadap individu yang melakukan pelanggaran (Jadual 25).

    Pada 2023, sejumlah penalti sebanyak RM19.53 juta telah dikenakan terhadap 40 individu atas salah laku dan pelanggaran di bawah undang-undang sekuriti serta garis panduan yang dikeluarkan oleh SC seperti berikut:

    Sembilan pengantara berlesen kerana lewat mengemukakan laporan tahunan dan/atau pulangan pelaburan untuk dana tawaran borong yang berkaitan;

    Lapan individu yang melanggar peruntukan di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan Kewangan 2007 (SICDA), termasuk menyebabkan dan/atau membenarkan sahamnya didaftarkan dan/atau dikekalkan dalam akaun dagangan pihak ketiga dan yang menjalankan urus niaga sahamnya dalam akaun dagangan pihak ketiga;

    • Empat individu yang menjalankan perniagaan dalam aktiviti dikawal selia dengan memberi nasihat pelaburan tanpa lesen;
    • Tiga individu yang terlibat dalam urus niaga yang melibatkan hasil daripada aktiviti haram;
    • Satu entiti dan pengarahnya yang gagal memohon pengiktirafan daripada SC berkaitan dengan menjadikan tersedia, menawarkan untuk langganan atau beli, atau mengeluarkan pelawaan untuk melanggan atau membeli sekuriti asing dan kegagalan untuk mendaftarkan dokumen pendedahan dan prospektus;
    • Satu entiti dan empat pengarahnya yang mengemukakan maklumat palsu mengenai kesahihan status Individu Berkelayakan mereka kepada SC (melalui Pengisytiharan Tahunan) dan Bursa Malaysia (melalui Permohonan Penyenaraian);
    • Satu entiti yang gagal mengemukakan maklumat yang benar, lengkap dan tepat kepada SC dan gagal segera melaporkan pelanggaran undangundang sekuriti kepada SC;
    • Sekumpulan individu yang bertindak bersamasama kerana gagal melaksanakan tawaran mandatori; dan
    • Dua entiti, yang terdiri daripada sebuah Syarikat Pengurusan Ekuiti Swasta dan Dana Ekuiti Swastanya, bersama dengan pengarah masingmasing, gagal mendaftarkan prospektus dengan SC bagi menyediakan, menawarkan untuk langganan atau beli, atau mengeluarkan undangan untuk melanggan atau membeli Saham Keutamaan Boleh Tebus Kumulatif Dana Ekuiti Swasta kepada pelabur bukan sofiskated bersama dengan pelanggaran undang-undang sekuriti yang lain.
    jadual 25
    Sekatan pentadbiran yang dikenakan
    Jenis individu Sekatan dikenakan
    Celaan Penalti Pengembalian wang Arahan Pembatalan lesen Penggantungan lesen
    Individu bertindak secara bersama 11 1 1 - 1 -
    Individu berdaftar 18 2 - 2 - -
    Pengarah-pengarah individu yang berdaftar 6 2 - - - -
    Individu berlesen 10 16 - 1 - -
    Lain-lain entiti/individu 35 23 - 12 - -
    JUMLAH 80 44 - 16 - -
  • Ganti rugi melalui Notis Pelanggaran

    Dalam menjalankan fungsi pemantauan, pengampang maklumat, dan pengawasannya, SC juga menggunakan instrumen penguatkuasaan bukan berdasarkan undangundangnya, untuk menangani pelanggaran undangundang sekuriti atau garis panduan yang tidak memerlukan permulaan sebarang tindakan penguatkuasaan formal.

    Dalam keadaan demikian, SC boleh mengeluarkan Notis Pelanggaran kepada pihak-pihak yang berkaitan seperti berikut:

    • Surat pengawasan yang membabitkan pelanggaran – dikeluarkan menurut pelaksanaan fungsi pengawasan atau tindakan pemeriksaan dibawah seksyen 126 SCMA.
    • Surat amaran – dikeluarkan menurut pelaksanaan fungsi pengampang maklumat SC seperti penerbitan lesen, kelulusan cadangan korporat dan semakan ke atas prospektus. Surat amaran boleh dikeluarkan kepada individu berlesen, berdaftar atau profesional atau pakar yang lain.
    • Surat ketidakpatuhan – dikeluarkan menurut pelaksanaan fungsi pengampang maklumat SC bagi pelanggaran yang kecil.
    • Notis Penggantungan dan Pemberhentian – dikeluarkan untuk menghentikan serta mencegah pelanggaran lanjut terhadap sebarang obligasi di bawah undang-undang sekuriti. Kegagalan mematuhi Notis Penggantungan dan Pemberhentian boleh dikenakan tindakan penguatkuasaan rasmi oleh SC.

    Pada tahun 2023, sebanyak 124 Notis Pelanggaran telah dikeluarkan oleh SC, dengan pecahan seperti dalam Jadual 26. Terdapat peningkatan dalam keseluruhan pengeluaran Notis Pelanggaran oleh SC dari 2022 hingga 2023. Peningkatan ini sebahagiannya berpunca daripada pelbagai jenis ketidakpatuhan yang dikesan oleh SC terhadap penasihat Syariah di bawah Guidelines on Islamic Capital Market Products and Services (Garis Panduan SC mengenai Produk dan Servis Pasaran Modal Islam) Selain itu, SC juga mengesan ketidakpatuhan oleh pemegang lesen di bawah keperluan undang-undang sekuriti dan garis panduan SC, terutamanya Licensing Handbook (Buku Panduan Pelesenan).
    jadual 26
    Jenis Notis Pelanggaran
    Jenis Notis Pelanggaran Bilangan dikeluarkan
    2023 2022
    Surat pengawasan yang membabitkan pelanggaran 40 33
    Surat amaran 59 13
    Surat ketidakpatuhan 20 24
    Notis Penggantungan dan Pemberhentian 5 6
    JUMLAH 124 76

Mitigating Systemic Risks And Promoting Financial Stability

Enhanced Risk Governance Framework

In 2021, the SC-wide risk governance framework was enhanced as part of an overall initiative to have an effective integrated and predictive risk surveillance to maintain regulatory agility.

The structured risk governance framework integrated the wider spectrum of risks such as technology, cyber and conduct risk at the SC’s Systemic Risk Oversight Committee (SROC) and Accounting, Market and Corporate Surveillance Committee (ACMS).


Intensified surveillance

The SC continued to intensify its surveillance of systemic risk to maintain market resilience and stability. Regular SROC engagements were held to deliberate concerns emanating from various segments across the capital market. Domestic equity and bond market, foreign fund flows and trade participation continued to be monitored closely for potential stress points. 

In addition, measures and economic stimulus packages introduced by the government to weather the impact of COVID-19, market trading conduct and the financial position of listed companies were among the focus areas for discussion.


Thematic assessments

The SC also conducted thematic assessments covering investors’ fund flows, the position of firms, and policy decisions to ascertain the possible impact on the capital market. In 2021, the SC reviewed and enhanced its crisis indicators on potential emerging risks in the
capital market. 

The enhanced crisis indicators provided a reference point for escalation to SROC when the identified indicators and triggers materialised and ensured prompt response to manage and prevent any issues of concern that might lead to a systemic crisis.


Joint regulatory discussions

In 2021, the SC conducted frequent joint regulatory discussions with other authorities such as Bank Negara Malaysia (BNM) and Labuan Financial Services Authority (Labuan FSA) to identify systemic risk concern areas within the financial and capital markets in Malaysia.


Monitoring of various components of the capital market

The SC continued its efforts to undertake a methodological and integrated approach to ensure any potential systemic risk was being monitored, mitigated, or managed. Figure 1 highlights the findings from the following risk assessments on the various components of the capital market.

Pautan Berkaitan
© Hakcipta Suruhanjaya Sekuriti Malaysia | Hubungi KamiPenolak Tuntutan | Paparan laman yang lebih baik dengan resolusi minimum 1280x1024

Ikuti kami di: 

Ooops!
Generic Popup