Page 170 - SC Laporan Tahunan 2023 Flipbook
P. 170

                                BAHAGIAN 5 INFORMASI ORGANISASI
 menerima aspirasi dan agenda Kerajaan untuk menegakkan tadbir urus yang baik dan memerangi rasuah.
AUDIT DALAMAN
Jabatan Audit Dalaman (IAD) SC membantu Jawatankuasa Auditdalammelaksanakantugasdantanggungjawabnya. IAD terus melaporkan kepada Jawatankuasa Audit, yang bertanggungjawab menentukan kecukupan skop dan fungsi jabatan seperti yang ditetapkan dalam Piagam Audit Dalam. IAD mencapai objektifnya dengan menggunakan pendekatan sistematik dan berdisiplin untuk menilai dan menambah baik keberkesanan pengurusan risiko organisasi, proses kawalan dan tadbir urus.
IAD menjalankan tanggungjawabnya dengan melakukan semakan berdasarkan pelan audit dalaman seperti yang diluluskan oleh ARC dan dan Piawaian Antarabangsa Amalan Profesional Audit Dalaman seperti yang dikeluarkan oleh Institut Juruaudit Dalaman.
Aktiviti utama IAD untuk tahun 2023 termasuk melaksanakan kebanyakan pengauditan berasaskan risiko dalam bidang yang dikenal pasti dalam rancangan audit dalaman dan semakan ad-hoc fungsi tertentu seperti yang dikehendaki pihak Pengurusan. Keputusan audit dan aktiviti yang dilakukan oleh IAD telah dibentangkan kepada ARC untuk semakan dan perbincangan. Di mana berkenaan, IAD menjalankan pertanyaan susulan untuk memastikan bahawa tindakan pembetulan Pengurusan telah dilaksanakan sewajarnya dan menyediakan kemas kini berkala tentang status atau kemajuan tindakan utama kepada Jawatankuasa Audit. Selain itu, IAD memainkan peranan sebagai penasihat semasa melaksanakannya tanggungjawab.
IAD juga telah menyemak Piagam ARC untuk memastikan Piagam kekal relevan dan telah mendapatkan maklum balas ARC, yang kemudiannya diluluskan oleh Lembaga pada tahun 2023.
PIHAK BERKEPENTINGAN LUAR DAN KOMUNIKASI AWAM (SIDREC)
SIDREC merupakan badan yang diluluskan oleh SC untuk mengendalikan pertikaian berkenaan pasaran modal yang melibatkan tuntutan kewangan oleh pelabur terhadap ahli-ahlinya. Ahli-ahli SIDREC ialah
pemegang CMSL atau Individu Berdaftar di bawah CMSA, yang dibenarkan untuk berurus niaga dalam sekuriti, derivatif, skim persaraan swasta dan perkhidmatan pengurusan dana. Ahli-ahli SIDREC terdiri daripada bank, broker, syarikat pengurusan unit amanah, pengurusan dana, pembekal dan pengedar PRS serta dua institusi kewangan pembangunan.
Akses yang berkesan dan berpatutan untuk menyelesaikan pertikaian kewangan antara pelabur dan pengantara pasaran yang disediakan oleh sebuah badan yang bebas dan tidak berat sebelah merupakan sebahagian daripada amalan terbaik antarabangsa. Pendekatan ini adalah sejajar dengan komitmen SC untuk melaksanakan inisiatifnya bagi perlindungan dan pemerkasaan pelabur.
Di bawah Skim Mandatori SIDREC bagi tuntutan tidak melebihi RM250,000, ahli-ahli SIDREC dikehendaki untuk mengambil bahagian dalam proses penyelesaian pertikaian SIDREC. Perkhidmatan di bawah Skim Mandatori adalah percuma kepada pelabur. Di bawah Skim Sukarela, di mana kedua-dua pihak mesti bersetuju untuk menggunakan perkhidmatan pakar SIDREC, pihak SIDREC boleh menerima tuntutan melebihi RM250,000 untuk pengantaraan dan adjudikasi serta pengantaraan yang dirujuk oleh mahkamah.
Selain daripada penglibatan dengan ahli-ahli dan para pelabur semasa proses penyelesaian pertikaiannya, SIDREC juga berinteraksi dengan pelabur awam melalui inisiatif kesedarannya. SIDREC turut mengadakan libat urus bersama ahli-ahlinya, SC dan pihak berkepentingan lain seperti persatuan industri yang berkaitan dan organisasi swaatur untuk memberikan pandangan positif dan menangani apa-apa kebimbangan yang timbul daripada proses penyelesaian pertikaiannya. Hal ini memberikan maklum balas bermanfaat kepada pasaran, pelabur dan pengawal selia.
Pada 2023, SIDREC menerima 265 tuntutan dan pertanyaan, di mana 48 daripadanya merupakan pertikaian yang layak (2022: 239 tuntutan dan pertanyaan, di mana 72 daripadanya ialah pertikaian yang layak). SIDREC terus menggunakan pendekatan mediatif ke arah penyelesaian kes. Pada 2023, 72% (39 daripada 54) kes yang diselesaikan telah diselesaikan melalui pengurusan kes dan pengantaraan tanpa perlu melalui proses adjudikasi.
Bagi tahun 2023, SIDREC meneruskan semula sesi pengantaraan dan perbicaraan adjudikasi secara bersemuka. Walau bagaimanapun, sesi dan pendengaran maya atau hibrid sepenuhnya masih dijalankan sekiranya diperlukan.
                 168
LAPORAN TAHUNAN 2023 SURUHANJAYA SEKURITI MALAYSIA
 

















































































   168   169   170   171   172